Primoraten binnen stichting KOE

Binnen stichting KOE werken we graag aan onderbouwde versterking of verandering van ons onderwijs zodat alle leerlingen op de best passende manier onderwezen worden. Dit doen wij door te werken met gekwalificeerd personeel, met goede lesmethodes en door in onze lessen zoveel mogelijk af te stemmen op het ontwikkelniveau van de leerlingen.

Soms vraagt een versterking of verandering om een andere, tijdsintensievere aanpak. Vragen die om veel onderzoeks- en denkkracht vragen. Dat maakt dat we binnen KOE werken met primoraten.

Een primoraat doet onderzoek naar een vooraf bepaald thema waarover vragen leven binnen de school en/of de stichting. Het primoraat wordt geleid door een academisch geschoolde leerkracht die weet hoe je onderzoek moet uitvoeren. Dit is de primor. Iedere primor heeft een dag in de week de tijd om onderzoek te doen, passende interventies te ontwikkelen en uit te proberen (of door collega’s te laten uitproberen), de interventies bij te werken en zo te komen tot een oplossing voor het gesignaleerde probleem binnen het thema van het primoraat. Ieder primoraat heeft ook primoraatsleden; meestal zijn dit collega’s die meedenken in het onderzoek of die producten uittesten. Andere primoraatsleden kunnen expertleerkrachten zijn of onderzoekers van een hogeschool of universiteit.

Abracadabra? We leggen het uit met een voorbeeld:

Binnen een aantal scholen zien we dat leerlingen niet of weinig lezen. Ze vinden het saai of stom. We weten dat we moeten gaan werken aan de leesmotivatie van de leerlingen. Maar hoe en wat moeten de leerkrachten kunnen om die leesmotivatie ook echt te versterken? De primor gaat op onderzoek uit; Wat weten de leerkrachten hier al van en wat nog niet? Welke interesses hebben de leerlingen? Wat is er bekend over leesmotivatie in de literatuur? Zijn er verschillen tussen jongere en oudere leerlingen? Welke interventies kosten veel en welke weinig tijd? Hoeveel tijd kan er aan leesmotovatie worden besteed binnen het lesaanbod?
De primor zoekt en leest onderzoeken, doet navraag bij het taalnetwerk, interviewt een lector leesmotivatie, bevraagt leerlingen en collega’s en gaat aansluitend aan de slag om een of meer interventies te ontwerpen. Na een aantal uitprobeerrondes (Wat werkt voor de leerkrachten? Wat spreekt de leerlingen het meeste aan?) worden een of meer interventies ontwikkeld die opgenomen worden in het lesaanbod waardoor de leesmotivatie van alle leerlingen wordt vergroot. Door een grotere leesmotivatie, lezen leerlingen meer, leren ze meer nieuwe woorden, snappen ze teksten beter en zijn ze in staat de wereld om hen heen beter te begrijpen.

Op deze manier wordt ons onderwijs elke dag beter en hebben leerkrachten de mogelijkheid zich gedurende een langere periode echt vast te bijten in een vraagstuk waarvan veel leerlingen baat hebben bij de beste oplossing.

In schooljaar 25-26 werken we met 3 primoraten, te weten:
•    Primoraat ‘Leesmotivatie vergroten, wat vraagt dat van de leerkracht?’, geleid door primor Imke Snijders
•    Primoraat ‘Leerlingontwikkeling Wetenschap en Technologie volgen; hoe doe ik dat?’ geleid door primor Corine Noordink
•    Primoraat ‘Stellen en schrijven integreren in begrijpend leesonderwijs’ geleid door primor Sanne Paauwe.

Zij stellen zich kort voor:

Imke Snijders
Ik ben Imke Snijders. Ik werk als leerkracht van groep 5 en taalcoördinator op basisschool Sint Jan. Daarnaast houd ik me als primor bezig met het thema leesmotivatie. Dit thema verdient zeker in Enschede de nodige aandacht, waar het percentage laaggeletterden op 24% ligt. Door onderzoek te doen naar leesmotivatie en met praktische handvatten voor onze scholen te komen, hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan de ambitie van stichting KOE: alle kinderen van KOE-scholen geletterd van school. Ben je geïnteresseerd in het thema of wil je meer weten over het onderzoek, neem dan gerust contact met me op.

Corine Noordink
Ik ben Corine Noordink. Ik werk op de Paus Joannes en bij Diskoever. De laatste jaren heb ik me vooral gespecialiseerd in alles wat met digitale geletterdheid, digitale didactiek en wetenschap en technologie te maken heeft. Vanuit deze rollen geef ik gastlessen, trainingen, advies en mag ik op de Paus Joannes en andere KOE-scholen meedenken over beleid en schoolontwikkeling op het gebied van digitale geletterdheid en wetenschap en technologie. 
Onze samenleving verandert en (toekomstige) burgers hebben andere vaardigheden nodig om zich staande te kunnen houden in en een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. Kritisch denken, creatief denken en oplossend handelen worden steeds belangrijker. De didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren is erg geschikt om deze vaardigheden te trainen.
In mijn rol als primor doe ik onderzoek naar het monitoren en beoordelen van onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Wat moeten kinderen kennen en kunnen op dit gebied, hoe kunnen we dit monitoren en wat vraagt dat van leerkrachten? Samen met een aantal collega's hoop ik praktische handvatten te ontwikkelen om het W&T-onderwijs binnen onze stichting te kunnen verbeteren en zodoende onze leerlingen beter voor te kunnen bereiden op hun toekomst. Ben je geïnteresseerd in dit thema of wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan gerust contact met me op!

Sanne Paauwe
Mijn naam is Sanne Paauwe. Ik werk als leerkracht, primor, schoolopleider en ik ben voorzitter van onze academische onderzoeksschool op De Triangel. De laatste jaren heb ik affiniteit ontwikkeld met tekst- en leesbegrip, tevens een onderwerp dat op de Triangel bovenaan de onderzoeksagenda staat. Daarnaast zie ik dat stelonderwijs – schrijven en taal – in de praktijk relatief weinig aandacht krijgt en regelmatig als belastend en tijdrovend wordt ervaren. Daarom ben ik mij gaan focussen op het integreren van stellen en schrijven in het begrijpend leesonderwijs. Ik zie kansen om deze componenten met elkaar te verbinden, zodat leerlingen beter tekst- en leesbegrip en daarnaast schrijfvaardigheden ontwikkelen. Voor collega's hoop ik een integratie te kunnen bewerkstelligen waardoor deze lessen meer betekenisvol en minder belastend worden. Voor mij dus een interessant thema om verder te onderzoeken binnen onze organisatie. Ben je geïnteresseerd in dit onderzoek? Neem dan gerust contact met mij op. 
 

 

disclaimer sitemap  Aangesloten bij